MOOR Platform jaaroverzicht

Het evalueren van het afgelopen jaar is van oudsher een goede traditie om stil te staan bij alle gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden en wat er allemaal is gerealiseerd. In deze korte flashback passeren wat leuke wetenswaardigheden en cijfers van het afgelopen jaar met betrekking tot het MOOR Platform de revue.

Omkijken

Bij elkaar genomen waren er vorig jaar 3.700 actieve MOOR gebruikers, waarvan 72% meldende partijen en 27% gemeenten. Het verzorgingsgebied dat bediend werd via het MOOR Platform betrof eind 2014 7,74 miljoen inwoners. De provincie met het hoogste percentage MOOR gemeenten is Noord Holland. Hier maakt 72% van alle gemeenten gebruik van het MOOR Platform. Hierna volgt de provincie Gelderland met 68% en Zuid Holland met 48%. De grootste nieuwe MOOR gemeente in 2014 was Ede, de kleinste Zederik.

Meldingen

In totaal maakten in 2014 151 gemeenten gebruik van de Meldingen module en zijn er ruim 115.000 werken gemeld. Hiervan betrof de meerderheid klein geprogrammeerd werk, namelijk 71,5%. 20% van het aantal meldingen betrof een calamiteit en 8,5% groot geprogrammeerd werk.

De gemiddelde tijd dat er vooraf werd gemeld, was bij klein geprogrammeerd werk 5 dagen en bij groot geprogrammeerd werk 4 dagen. Bij calamiteiten wordt achteraf na gemiddeld 1,5 dag gemeld.

De gemiddelde duur van een opbreking in 2014 was een krappe 23 dagen voor groot geprogrammeerd werk, ruim drie dagen voor klein werk en anderhalve dag voor een calamiteit.

In totaliteit is er in 2014 voor bijna 22 miljoen euro aan straatwerkkosten gedeclareerd. De helft hiervan was voor klein geprogrammeerd werk, 8 miljoen euro voor groot geprogrammeerd werk en 3 miljoen euro voor calamiteiten.

Vergunningen

Naast ruim 115.000 meldingen werden er door 119 gemeenten, die naast Meldingen ook de Vergunningen module gebruiken, in 2014 9.660 vergunningen en/of instemmingsbesluiten afgegeven. Dit zijn er significant meer dan voorgaande jaren, zoals onderstaande grafiek laat zien.

De gemiddelde doorlooptijd van het verstrekken van een vergunning/instemmingsbesluit was in 2014 gemiddeld 23,7 dagen. In relatie tot het gemiddelde van voorgaande jaren is dit met de helft teruggebracht.

Beschikbaarheid

Het MOOR Platform is in 2014 99,9% van de tijd beschikbaar geweest. Dit is exclusief gepland onderhoud en onderbrekingen buiten bedrijfsuren.

Productontwikkeling

Op het gebied van productontwikkeling zijn er in 2014 6 releases geweest. Hieronder wat highlights van verbeteringen en uitbreidingen die zijn doorgevoerd het afgelopen jaar:

  • De eerste fase met uitbreidingen aan de Vergunningen module is doorgevoerd;
  • De MOOR app is in productie genomen. Inmiddels maken hier ruim 30 gemeenten gebruik van;
  • De MOOR-Gemma koppeling is succesvol gerealiseerd en in gebruik genomen;
  • Het uiterlijk van de Meldingen module is gelijk getrokken met het uiterlijk van de Vergunningen module;
  • Het gehele uiterlijk van het MOOR Platform is gerestyled, inclusief nieuwe domeinnamen @moorwerkt.nl en in gebruik name van de MOOR Startpagina;
  • Er zijn allerlei technische verbeteringen aangebracht door de groei van het MOOR Platform en om te investeren in toekomstige stabiliteit en performance;
  • O.a. afhankelijk van meerwaarde voor andere gebruikers en draagvlak plus de ontwikkelstrategie en wat hierbij past, zijn er diverse gebruikerswensen doorgevoerd.

Helpdesk

In 2014 zijn er ruim 3.000 verzoeken binnen gekomen op de MOOR Helpdesk. Dit zijn bijna 1.000 verzoeken meer dan het jaar daarvoor. Dit betrof veel aanvragen voor nieuwe MOOR accounts of gebruikersaccounts voor gemeenten of bedrijven. De meeste vragen waren gerelateerd aan de Meldingen module.

Ook in 2014 was, naast het MOOR Platform, de MOOR Helpdesk weer ons visitekaartje. Uit het tevredenheidsonderzoek komt naar voren dat onze klanten de Helpdesk belonen met een cijfer 8 gemiddeld. We zijn hier erg trots op!

Vooruitzien

Tot zover deze terugblik. Deze is uiteraard niet compleet als er ook niet even vooruit gekeken wordt. Begin 2015 staat een verdere groei van Meldingen en Vergunningen centraal. Daarnaast is er ook steeds meer interesse voor de nieuwe MOOR functionaliteit Projectafstemming. Met netbeheerder Oasen gaat in het eerste kwartaal van 2015 een pilot plaatsvinden. De verwachting is dat de resultaten hiervan aanleiding zijn voor andere partijen, zowel andere netbeheerders als gemeenten, om ook met ons in gesprek te gaan over het beter afstemmen van projecten in de openbare ruimte.

Verder zal 2015 in het teken staan van een aantal nieuwe ontwikkelingen. Deels gaat het hierbij om uitbreidingen van het bestaande MOOR Platform, zoals bijvoorbeeld de introductie van een nieuwe GIS component, koppelingsmogelijkheden met interne systemen zowel voor automatische facturatie als voor de opslag van vergunningsgegevens en een uitbreiding van de MOOR-Gemma koppeling voor het automatisch aanvragen van vergunningen. Maar het gaat ook om nieuwe diensten die, net zoals het MOOR Platform, als SaaS (Software as a Service) oplossingen aangeboden zullen gaan worden. Wat al deze ontwikkelingen gemeen hebben, is dat ze tot doel hebben om de kabels en leidingen ‘keten’ verder te versterken in termen van efficiency, regie, transparantie en samenwerking.

Download hier het jaaroverzicht.

Categorieën